تاریخ : یک شنبه 19 آبان 1392
نویسنده : مهدی
نچه در این مقاله خواهید خواند: نهضت امام حسین علیه السلام از نظر مهاتما گاندی محمدعلی جناح درباره امام حسین علیه السلام سخن میگوید حادثه طف از نظر لیاقت علیخان پورشو تامداس توندون امام حسین علیه السلام را میستاید اثر نهضت امام حسین علیه السلام از نظر گیبون مورخ مشهور چارلز دیکنز درباره نهضت امام حسین علیه السلام اینگونه میگوید امام حسین علیه السلام از نظر توماس کارلایل سخنان پروفسور ادوارد براون درباره حادثه طف نهضت امام حسین علیه السلام از نظر فردریک جمس ل. م. بوید امام حسین علیه السلام از نظر واشنگتن ایروینک مورخ آمریکایی توماس ماساریک درباره حادثه کربلا موریس دوکبری مینویسد عاشورا از نظر دکتر ژوزف فرانسوی در این مقاله به نقل گفتارى از نوابغ مذهبی، علمی و سیاسی جهان درباره حضرت سیدالشهداء علیه السلام و فداکاری بیسابقهای که آن حضرت در راه حمایت از حق و عدالت انجام دادهاند، میپردازیم. نهضت امام حسین علیه السلام از نظر مهاتما گاندی: من زندگی امام حسین علیه السلام آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندهام و توجه کافی به صفحات کربلا نمودهام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین علیه السلام پیروی کند. (1) دیدگاه ها: محمدعلی جناح درباره امام حسین علیه السلام سخن میگوید: هیچ نمونهای از شجاعت بهتر از آنکه امام حسین علیه السلام از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمیشود؛ به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربان کرد، پیروی نمایند.(2) حادثه طف از نظر لیاقت علیخان: این روز (عاشورا) برای مسلمانان در سراسر جهان معنایی بزرگ دارد. در این روز یکی از حزن آورترین و تراژیکترین وقایع اسلام اتفاق افتاد. شهادت حضرت امام حسین علیه السلام در عین حزن، نشانه فتح نهایی روح واقعی اسلامی بود؛ زیرا تسلیم کامل به اراده الهی به شمار میرفت، شهادت یکی از عظیمترین پیروان اسلام مثلی درخشنده و پایدار برای همه ما است. این درس به ما میآموزد که اشکال و خطرات هر چه باشد نباید از راه حقیقت و عدالت منحرف شود. (3) :پورشو تامداس توندون (۴) امام حسین علیه السلام را میستاید شهادت امام حسین علیه السلام از همان زمان که طفلی بیش نبودم در من تأثیر عمیق و حزن آوری میبخشید. من اهمیت برپا داشتن این خاطره بزرگ تاریخی را میدانم. این فداکاریهای عالم از قبیل شهادت امام حسین علیه السلام سطح بشریت را ارتقاء بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه بماند و یادآوری شود. (5) :اثر نهضت امام حسین علیه السلام از نظر گیبون مورخ مشهور در طی قرون آینده بشریت و در سرزمینهای مختلف شرح صحنه حزن آور مرگ امام حسین علیه السلام موجب بیداری قلب خونسردترین قارئین خواهد شد. (6) چارلز دیکنز درباره نهضت امام حسین علیه السلام اینگونه میگوید: اگر منظور امام حسین جنگ در راه خواستههای دنیائی خود بود، من نمیفهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند، پس عقل چنین حکم مینماید که او فقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.(7) امام حسین علیه السلام از نظر توماس کارلایل: بهترین درسی که از تراژدی کربلا میگیریم، این است که امام حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند؛ آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق با باطل روبه رو میشود، اهمیت ندارد و پیروزی امام حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است. (8) سخنان پروفسور ادوارد براون درباره حادثه طف: آیا اقلیتی پیدا میشود که وقتی درباره کربلا سخن میشنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟! حتی غیرمسلمانان نیز نمیتوانند پاکی روحی را که این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت، انکار کنند.(9) نهضت امام حسین علیه السلام از نظر فردریک جمس: درس امام حسین علیه السلام و هر قهرمان شهید دیگری این است که در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییر ناپذیرند و همچنین میرساند که هرگاه کسی برای این صفات ابدی مقاومت کند و بشر در راه آن پافشاری نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند.(10) ل. م. بوید: در طی قرون افراد بشر همیشه جرات و پردلی و عظمت روح و بزرگی قلب و شهامت روانی را دوست داشتهاند و در همین هاست که آزادی و عدالت هرگز به نیروی ظلم و فساد تسلیم نمیشود. این بود شهامت و این بود عظمت امام حسین علیه السلام و من مسرورم که با کسانی که این فداکاری عظیم را از جان و دل ثنا میگویند، همنوا بودهام، هر چند که ۱۳۰۰ سال از تاریخ آن گذشته است.(11) امام حسین علیه السلام از نظر واشنگتن ایروینک مورخ آمریکایى : برای امام حسین علیه السلام ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمیداد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روی ریگهای تفتیده عربستان روح امام حسین فناناپذیر است.ای پهلوان وای نمونه شجاعت وای شهسوار من،ای امام حسین. (12) توماس ماساریک درباره حادثه کربلا سخن میگوید : بسیاری از مورخین ما به کم و کیف این رسم و ازدیاد عزاداری واقف نبوده، جاهلانه سخن میگویند و وضع عزاداری پیروان امام حسین علیه السلامرا مجنونانه میپندارند و ابداً بدین نکته پی نبردهاند که این مسئله در اسلام چه تحولاتی را به وجود آورده و جنبش و نهضت مذهبی که از تعزیه داری در این قوم پیدا شده در هیچ یک از اقوام و ملل دیگر عالم پیدا نشده است. با یک نظر دقیق در ترقیات دویست ساله پیروان حضرت علی علیهالسلام در هندوستان که عزاداری را شعار خود نمودهاند تصدیق خواهیم کرد که بزرگترین عالم اصلی مزیت را آنها پیروی میکنند. دویست سال پیش پیروان علی و امام حسین علیهم السلام در سرتاسر هندوستان در اقلیت بودند و همین حال را درممالک دیگر داشتند. امروزه در ممالک مترقی و ثروتمند مسیحی اگر بخواهند چنین ماتم و عزاداری را به پا نمایند با صرف میلیونها دلار باز هم به تأسیس چنین مجامع و مجالس عزاداری موفق نخواهند شد. گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح، مردم را متأثر میسازند، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان امام حسین علیه السلام یافت میشود، در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب امام حسین علیه السلاممانند پرکاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.(13) موریس دوکبری مینویسد: اگر مورخین ما، حقیقت این روز را میدانستند و درک میکردند که عاشورا چه روزی است این عزاداری را مجنونانه نمیپنداشتند؛ زیرا پیروان امام حسین به واسطه عزاداری امام حسین میدانستند که پستی و زیردستی و استعمار و استثمار را نباید قبول کنند، زیرا شعار پیشرو و آقای آنها ندادن تن به زیربار ظلم و ستم بود. اگر قدری تعمق و بررسی کنیم که در مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام چه نکات دقیق حیات بخشی مطرح میشود! در مجالس عزاداری اما محسین گفته میشود، که امام حسین علیه السلام برای حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگی مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیربار استعمار و ماجراجویی یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده از زیردستی استعمارگران (بیگانگان) خلاصی یابیم و مرگ باعزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم زیرا مرگ با عزت و شرافت بهتر از زندگی با ذلت است. مسلم است ملتی که از گهواره تا گور تعلیماتش چنین است دارای چه مقام و مرتبتی است، دارای هر گونه شرافت و افتخاری است، همه سرباز حقیقی عزت و شرافتند. علاوه بر منافع سیاسی که ذکر شد و اثراتش طبیعی است. بزرگترین پاداش اخروی را مسلمانان در این عملیات (یعنی عزاداری امام حسین علیه السلام )میدانند. آشنایان به تاریخ تصدیق خواهند نمود که اصلاح اخلاق و تعلیمات بین المللی جز به وسیله مذهب، امروزه و بلکه در قرنها در ملل خاورمیانه غیرممکن است. جمعیت تسلیح اخلاقی به خوبی بدین نکته پی برده که وطن خواهی و اتحاد و اتفاق را در سایه دین و مذهب و دیانت ملل خاور زمین به دست آوردهاند. امروزه در ممالک متحده آمریکا مردم را به نام خدمت به وطن دعوت میکنند، ولی در آسیا میتوان خدمات شایانی را به نام دین و مذهب حاصل نمود. اگر مسلمانان مذهب را نادیده انگارند و به نام وطن خواهی بخواهند ترقیات سیاسی حاصل کنند، بجای نفع، زیان خواهند برد. زیرا اگر تعلیمات سربازی را با دین توأم سازند، سربازان تا خون در بدن دارند، حاضر نیستند حتی یک وجب از خاک مقدس وطن را تسلیم اجانب نمایند. امروز اگر استقلالی در مسلمانان مشاهده میشود، عامل اصلی آن پیروی از دستورات قرآن و اسلام است و خواهیم دید روزی را که سلطنتهای اسلامی در سایه همین نکته اساسی قوت گیرند و بدین وسیله مسلمانان عالم در سایه اتحاد و اتفاق واقعی مانند صدراسلام ممالک مشرق و مغرب عالم را مطیع اوامر خود سازند، امام حسین علیه السلام شبیهترین روحانی به حضرت مسیح است، ولی مصائب او سختتر و شدیدتر است.(14) عاشورا از نظر دکتر ژوزف فرانسوی در کتاب «اسلام و اسلامیان»: بعد از رحلت بنیان گذار اسلام یعنی محمدبن عبدالله صلی الله علیه و آله اختلاف کلمه و عقیده در تابعین و جانشینان وی پیدا شد. دستهای به خلافت دامادش علی بن ابی طالب قائل و دسته دیگری خلافت پدرزن او ابوبکر را قبول نمودند؛ دسته اول را شیعه و دسته دوم را سنی نامیدند. وقتی حضرت علی علیه السلام به خلافت رسید و عایشه زوجه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و دختر ابوبکر بر مخالفت او برخاست و معاویه برادرزن دیگر محمد صلی الله علیه و آله در شام پرچم پادشاهی را برافراشت. در این موقع سه دستگی به وجود آمد و جنگهای شدیدی برپا شد و عده زیادی مقتول و مجروح گردیدند. زمانی که زمامدار شام (معاویه) به قتل و غارت پیروان حضرت علی علیه السلام پرداخت و دستور داد که نام حضرت علیعلیه السلام را به زشتی یاد کنند در منابر و مساجد نسبت به علی علیه السلام اهانت نمایند؛ عداوت و دشمنی بین دو دسته شیعه و سنی بیش از پیش شد و شیعیان از زیربار اطاعت بزرگان سنت بیرون آمده و تنفر و انزجار خود را از آنها ابراز داشتند. ولی حکومت و اقتدار در دست تسنن بود. از بعد از زمان خلافت، شیعیان از ترس حکومتهای جابر هیچ گونه ابراز عقیدهای نمینمودند و این شیوه برقرار بود تا واقعه عاشورا که در این روز به دستور حاکم شام (یزید بن معاویه) امام حسین علیه السلام و یارانش را در حوالی کوفه به قتل رسانیدند و این واقعه حائز اهمیت شایانی گردید و پیروان حضرت علی علیه السلام برآشفته و موقع را مغتنم شمرده مشغول پیکار شدند و جنگها نموده و خونها ریخته شد و عزاداری برپا گردید و کار به جائی رسید که شیعیان، عزاداری نوه محمد صلی الله علیه و آله یعنی امام حسین بن علی علیه السلام را جزو مذهب خود قرار دادند و از آن روز تاکنون به پیروی از بزرگان دین خود که آنها را دوازده نفر از اولاد حضرت علی و حضرت فاطمه علیهم السلام میدانند و گفتار و رفتار و کردار هر یک از آنها را در مرتبه گفتار و کردار خدا و رسول و تالی قرآن میشمارند، در عزاداری امام حسین علیه السلام شرکت کرده و رفته رفته این عزاداری از ارکان مذهب شیعه قرار گرفت. با ترقیات سریع السیری که شیعیان در اندک مدتی کردند میتوان گفت در دو قرن دیگر عدد آنها بر سایر فرق مسلمانان بیشتر خواهد شد و علت این امر به واسطه سوگواری امام حسین علیه السلام است. امروز در هیچ نقطهای از جهان نیست که برای نمونه دو الی سه نفر شیعه یافت شوند و اقامه عزا ننمایند. در بندر مارسیل، عربی را دیدم که پیرو مذهب تشیع بود و گویا تبعیت بحرین را اختیار نموده بود. در مهمانخانه جنب اتاق من مسکن داشت در روز عاشورای امام حسین علیه السلام به تنهایی احوالات امام حسین را میخواند و گریه میکرد و سپس مقداری آش که با شکر و برنج تهیه نموده بود بین فقرا تقسیم مینمود. شیعیان عقیده دارند که در روزهای عاشورا و تاسوعا بایستی فقرا را اطعام نمود از این جهت همه ساله از اموال خود به قدر استطاعت خویش به فقرا کمک مینمایند و بعضی اوقات این کمکها از میلیونها دلار هم میگذرد. دسته دیگری از شیعیان برای اقامه مجلس سوگواری وقفیاتی نمودهاند که ارزش آن بالغ بر میلیونها دلار میگردد. باید اعتراف نمود که شیعیان از بذل جان و مال خود در راه مذهب و سوگواری امام حسین علیه السلامدریغ ندارند. امروز در هر نقطه از عالم مسلمانان شایستهترین افرادی هستند که به معرفت علم واقف شده و به خصوص فرقه شیعه بر سایر فرق اسلام مزیت و برتری دارند. (15) منبع: شبکه آیت الله شیرازی
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
|